Liker du hvordan nettsiden vår ser ut?

Takk for din tilbakemelding!
BrandHeroII_Research_KeyVisual_1500x650.jpg

Se for deg dette: en barscene i en TV-serie der en mann sier til vennene sine «Jeg må skikkelig tisse.» Kvinnen ved siden av sier «Jeg også. Og jeg må skifte tampong.» Ikke så veldig sannsynlig, er det vel?

Både det å gå på do og å ha mensen er naturlige deler av livet, men det er bare en av delene som vanligvis blir med i et manuskript eller vises på skjermen. I populærkulturen virker det som om mensen ofte blir forbigått i stillhet, skjult eller rett og slett ignorert.
 
Vi mener det er på tide at dette endres. Derfor har vi laget #bloodnormal-kampanjen, som skal få mensen fram i lyset. For å få i gang samtalen har vi også laget en film som viser mensen uten å legge skjul på det – når man snakker åpent om ting, er det ikke tvil om at noe av tabuet forsvinner. Vi samarbeider også med en gruppe talentfulle personer fra hele verden, som skal hjelpe oss med å spre kampanjen
BrandHeroII_Research_Hub_01_1230x650.jpg

En nylig, verdensomspennende undersøkelse vi utførte, viste at 37 % av deltakerne aldri har sett en referanse til mensen på film, TV eller i romaner. 42 % mener mensen er unødvendig fraværende i populærkulturen.1  Det er mer sannsynlig at en kvinnelig rollefigur blir saget i to (hva er egentlig sjansen for at det skjer?), enn at hun spør vennene sine om å få låne en tampong eller et bind (noe som sannsynligvis skjer med alle kvinner i løpet av livet). Skaper mediekulturen negative konsekvenser for kvinner i det virkelige liv ved å underrepresentere en helt normal del av det å være kvinne?

Nøkkelfakta

37%
Har aldri sett mensen på film eller TV
49%
Mener at det er tabu knyttet til mensen
56%
av tenåringer vil heller bli mobbet enn å snakke om mensen

Populærkulturen spiller helt klart en rolle i å forme tenåringers oppfatninger.

En YouGov-studie viste at unge menneskers oppfatning av egen kropp med større sannsynlighet (32 %) enn gjennomsnittet (26 %) blir negativt påvirket av kjendiskulturen. En annen studie viste at ungdommer som ser på tenåringsfilmer, oftere har kjønnsdiskriminerende holdninger og negative stereotypier om kvinnelige vennskap.
 
Når man tenker på hvor mye populærkulturen kan påvirke holdninger og skape stigma, er det ikke overraskende at 9 av 10 kvinner skjuler at de har mensen. Her er noen av tingene de gjør:
  • Gjemmer bind eller tamponger i lommen eller genserermet
  • Tar med vesken på toalettet for å skjule at de tar med bind eller tamponger
  • Unngår å ha på lyse og hvite klær
  • Avlyser planer med venner/partneren
  • Unngår fysisk aktivitet

If we don't see a change in the stigma around periods, then the problems in society will be worse.

Det som er urovekkende, er at de unge lider mest under dette slitsomme tabuet. Den samme undersøkelsen viste at 56 % av tenåringer heller vil bli mobbet på skolen enn å snakke med foreldrene sine om mensen (44 %).5 Den unge komikeren Saffron Herndon, som er en av de dyktige personene vi har tatt med på laget for å spre #bloodnormal-kampanjen, går snart inn i ungdommen. Hun mener at «hvis det ikke blir en endring i stigmaet som følger med mensen, kommer problemene i samfunnet til å bli større».
 
Personer som Saffron viser at prat om mensen ikke alltid må være seriøs, bokstavelig eller pedagogisk. Det er mange som ler av toaletthumor, så hvorfor kan man ikke vitse om mensen? Mange filmer handler om barnefødsler på godt og vondt, så hvorfor handler ingen filmmanus om PMS? Når det blir like vanlig å snakke om mensen som om barbering, dusjing eller spising, begynner stigmaet å forsvinne.
 
Hvis du har sett på Mad Men, husker du kanskje episoden der Sally Draper får mensen for første gang. Nærbildet av undertøyet hennes med blod på er et sjeldent syn på TV, men et modig skritt i riktig retning. Du har kanskje også sett episoden av Girls der Jessa får mensen da hun trodde hun var gravid. Populærkulturen skriker etter flere slike scener. Positiv representasjon bidrar til å bryte tabuer, og ved å samarbeide med andre som også ønsker en endring, håper vi å kunne bidra til å gjøre livet enklere for fremtidige generasjoner av kvinner.
BrandHeroII_Research_Hub_02_1230x650.jpg

Kilder

1. 2017 global undersøkelse gjennomført av Essity*
2. https://yougov.co.uk/news/2014/07/14/celebrity-culture-threat-todays-youth/
3. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107769900808500109 
4. 2017 global undersøkelse gjennomført av Essity*
5. 2017 global undersøkelse gjennomført av Essity*
*Essity bestilte en Internett-undersøkelse med 10 017 menn og kvinner mellom 13 og 50 år, bosatt i Storbritannia, Frankrike, Nederland, Sverige, Russland, Mexico, Argentina, Sør-Afrika, Kina og Malaysia. Intervjuene til undersøkelsen fant sted mellom 18. april og 9. mai 2017. Feilmarginen for denne studien er +/- 0,98 %. Undersøkelsen ble administrert av Bilendi, som er et internasjonalt firma som driver med forskning og spørreundersøkelser.
Del Tweet