Illustrasjon av en hjerne med forskjellige følelser på en blå bakgrunn – Libresse

Hvis du kunne tatt en titt inn i hjernen din, ville du se et komplisert nett av koblinger som ser ut som en bolle med spagetti. Når som helst fra du er 11 til 27 (jepp!) skjer det mange endringer der inne. Disse setter ofte i gang følelser som kan være vanskelige å håndtere, og oppførsel du kanskje ikke helt klarer å kontrollere.

Vi ser på disse endringene, og snakker om hvordan du kommer deg gjennom både tøffe og gode tider.

Hjernens jobb

 
Vel, den går også gjennom raske endringer. Siste gangen den gjorde noe så spektakulært var faktisk da du lå inne i magen til mamma.

Hva er galt med meg?

Selv om det kan være ensomt og overveldende når følelsene er så uforutsigbare, prøver du bare å håndtere et lass med nye følelser. Delene av tenåringshjernen din som skal regulere humør og oppførsel er fortsatt i utvikling.

Pannelappen – som kontrollerer impuls, måten du reagerer på visse situasjoner og hvordan du organiserer livet ditt – er den siste delen av hjernen som blir utviklet og klar for voksenlivet. Så hvis du føler at du ikke klarer å prioritere tingene som må gjøres, eller legger merke til at ting som virkelig såret eller irriterte deg den gangen, ikke lenger er så nøye, er det ingen overraskelse. Det er så mye på gang! 

Visse hverdagssituasjoner – som å ikke finne favorittjeansen, eller at en venn ikke melder deg tilbake – kan få deg til å gråte av frustrasjon.  Små ting kan raskt bli til store ting når hjernen ikke klarer å komme inn og hjelpe deg med å roe deg ned. 

Ikke vær for hard mot deg selv, men finn ting som hjelper deg med å roe ned. Det kan være å gå en tur, ringe en venn, kaste kosebamsen til den andre siden av rommet, eller finne frem en meditasjons-app.

3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 1_Anxiety and other uncomfortable feelings.png

Angst og andre ukomfortable følelser

Du opplever antakelig noen følelser for første gang. Og det kan være skremmende. For eksempel det å kjenne angst, som kan gi deg sommerfugler i magen, svette håndflater eller være grunnen til at du biter negler. 

Kanskje vet du hva som får deg til å føle deg på en bestemt måte (eksamen? problemer med en venn?). Men noen ganger er det ikke alltid like tydelig. Følelser er sleipe ting, de kan snike seg inn på deg uten noen spesiell grunn, forstyrre søvnen din eller gjøre det vanskelig å konsentrere seg. 

Lær hva som får deg til å føle deg på en viss måte ved å føre dagbok. Du kan også skrive notater på telefonen din hvis du synes det er enklere, for å prøve å finne et mønster. Når du klarer å kjenne igjen visse følelser tidlig, er det enklere å hindre dem i å bli uhåndterlige. Med tiden vil du finne det som hjelper deg med å komme gjennom det. Og husk – å dele angsten med noen andre kan hjelpe deg med å føle deg bedre.

Følelsene dine definerer deg ikke.

Selv om du har vært nedfor noen dager, betyr ikke det at du alltid vil være trist. Eller hvis du har skreket mye i det siste, betyr ikke det at du alltid vil være sint. 

Når du har dårlig samvittighet for hvordan du oppførte deg, ikke vær for hard mot deg selv. Det å se fremover og lære av feilene er bedre enn å være hard mot deg selv igjen og igjen. Å dvele ved fortiden vil aldri gjøre noe ugjort. Så si unnskyld hvis du må det, og legg ballen død. Husk at selv de mest fornuftige menneskene i verden sier ting de ikke mener, og gjør noen temmelig dumme ting fra tid til annen. Det er menneskelig. Og det er spesielt vanlig under puberteten.

3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 2_Me, myself and I.png

Meg, meg selv og jeg

Selvfølelse. Selvtillit. Selvaksept. Dette er ting vi får beskjed om å jobbe med hvis vi vil være glade og fornøyde. Men bare fordi vi blir fortalt at vi bør gjøre noe, betyr det ikke at det alltid er lett å gjøre det.

Selvsikkerheten vår kan få en runde juling i puberteten. Når hjernen endrer seg, kan følelsene som følger gjøre det vanskelig å finne ut hvem vi egentlig er, hva vi er flinke til, og hvordan vi bør oppføre oss.

Noen ganger dømmer vi oss selv mye strengere enn vi ville dømt en venn. Hvorfor ikke se deg selv som en venn, en som fortjener oppmuntring og respekt? Før stemmen i hodet ditt tar over og sier «jeg er ikke god nok», spør deg selv om du sier eller tenker det samme om noen du er glad i. 

Problemer legger seg som en bør på skuldrene og i hodet, så når du føler deg overveldet er det nyttig å se for deg at problemene ligger ved bakken, og ikke ved hodet. Når du reiser deg føler du styrke over hvor mye større du er enn bekymringene dine.

3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 3_ Why aren’t I happy with my reflection.png

Hvorfor er jeg ikke fornøyd med speilbildet mitt?

Vi har tatt en titt på måten kroppen vår forandrer seg under puberteten her. Noen ganger kan det føles som om vi gikk til sengs som én person og våknet opp som en annen.  

Hva vi føler rundt kroppen vår kan påvirke hvordan vi føler oss generelt sett. Hvis du ikke føler deg bra med hvordan du ser ut, kan det være fordi du har sett på andre personer, og hjernen din forteller deg at du ikke holder mål. 

Men å være attraktiv handler ikke bare om hvordan vi ser ut. Vi tiltrekkes til personer (og de tiltrekkes til oss) på grunn av mange forskjellige ting, fra deres sans for humor til lukten deres eller en unik stil – de er trillioner av ting som en selfie ikke kan fange opp.

Istedenfor å sammenligne deg med andre, eller la deg fokusere om ting du ikke liker ved deg selv, kan du prøve å velge ut tingene du er stolt av: hva er det fineste med deg? Hva gjør deg unik? Kroppen vår er en utrolig triumf av ingeniørkunst. Fokuser på det kroppen din kan gjøre, snarere enn hvordan den ser ut.

Du har kanskje raske føtter eller fingre, perfekte for idrett, dans, spille instrumenter eller dataspill. Kanskje har du falkeblikk og legger merke til enhver detalj i antrekket til en venn eller kjemien mellom to personer i en reality-TV-serie. Kanskje har du supergod hørsel og kan høre følelsene i stemmen til noen. Eller kanskje du har lunger av stål og kan gå mil etter mil på langrenn om vinteren, eller svømme lengde etter lengde. 

Uansett hva det er – kroppen din er der for å hjelpe deg med å gjøre de tingene du elsker å gjøre. Gi deg selv fri fra kritikk innimellom!


GIF av opprørt jente som spiser iskrem i sofaen – Libresse

Usikker på hvordan du føler deg eller hvorfor? Det krever trening.

Ensom, sint, glad, trist? I puberteten er det ofte vanskelig å sette fingeren på følelsene dine. Men hvis du øver på å navngi dem, tar det kortere tid å identifisere dem.
 
Se for deg at du er trist. Du vet ikke hvorfor.  Du spiser noen kjeks, men det hjelper ikke. Så du gjemmer deg bort på soverommet. Og det fører til at du føler deg enda mer trist og alene. 
 
Se nå for deg at du aksepterer at du er trist og ikke vet hvorfor, istedenfor å gjemme deg på soverommet. Du velger å dele hvordan du føler det med noen som står deg nær, for eksempel mamma eller pappa. De hjelper deg med å sette fingeren på noe som gjør følelsene mer utholdelige, eller de gir deg en klem og du føler deg mindre alene. Bedre eller hva?
3000x1200_Teens_Explorer_Article 4_secondary image 5_Keep on talking.png

Snakk i vei

Når du blir vant med å sette ord på følelsene dine, hold praten i gang. Del hvordan du føler deg, selv om det er vanskelig å åpne munnen i starten.  Når andre får vite hvordan du har det, er det lettere for dem å støtte deg. Skriv ned følelsene dine i en dagbok, et brev eller lag en sang eller et dikt. Å drodle eller tegne er gode måter å uttrykke følelser på hvis det føles litt for vanskelig å snakke akkurat nå. 
 
Hvis du er trist hele tiden, eller opplever akutt angst eller depresjon, kan du trenge spesifikk hjelp over en lengre tidsperiode. Som med alt som lever i hodet (men påvirker hele livet) krever det mot å fortelle noen hva som foregår.  
 
Men hvis du føler deg lost og det har vart lenge, kan det første steget til å få den støtten du trenger være å snakke med noen du virkelig stoler på. 

[Kilde]

http://www.telegraph.co.uk/news/health/children/11739219/Revealed-Inside-the-mind-of-a-teenager.html

Fortsett læring

Utforsk mer