Illustrasjon av jente som mediterer med gul bakgrunn – Libresse

Det er dag 1, begynnelsen av mensen, og det er mulig du er så trøtt at bare tanken på å riste brød får deg til å trykke på slumreknappen. Innen dag 15 er humøret bedre, og livet føles ikke så verst. Høres det kjent ut? Velkommen til den spennende verdenen av hormoner.

Vi tar en titt på hvordan hormonnivåene endrer seg i løpet av syklusen, og hvordan dette påvirker hva du gjør og hvordan du føler deg.

Du kommer til å ha mensen gjennomsnittlig 450 ganger i løpet av livet

Du teller lengden på syklusen din fra når mensen begynner, til dagen før den neste begynner. Så du vil ha gjennomsnittlig 450 sykluser også. En gjennomsnittlig syklus varer i 28 dager, men alt fra 21 til 40 dager er normalt.

Hvorfor føles det som om jeg er på en følelsesmessig berg-og-dalbane?

Det er ikke bare det som skjer på skolen eller hjemme som kan påvirke følelsene våre. De tingene kan virke helt stabile, og likevel kan det hende vi ikke føler oss helt på topp. Det er fordi hormonene er i en konstant endring gjennom syklusen, og de påvirker hvordan vi føler oss.

Se for deg hormoner som mennesker (det er en hel haug av dem – østrogen, testosteron og progesteron, for å nevne noen). Se for deg at de sitter på hver sin ende av en dumphuske. Noen ganger er det lett å få balansen riktig. Andre ganger ikke. Se nå for deg at østrogen hopper av dumphusken, og skyter de andre opp i lufta og lar dem ta med seg den gode gladfølelsen du har hatt. 

Siden hormonene er uforutsigbare,påvirker de ikke bare hvordan du føler deg – de spiller også en stor rolle i hvor sulten du er, hvor mye energi du har, konsentrasjonsnivåene dine, og til og med kroppsstyrken din. Så det er helt normalt at alle disse tingene endrer seg gjennom syklusen din når hormonene kommer og går.

3000x1200_Article 2_Secondary image_Week 1 (days 1-7).png

Uke 1 (dag 1–7)

Hei mensen! Østrogennivåene er på sitt laveste på dag én, så ikke bli forundret hvis du har lite energi. Du får kanskje menssmerter de første dagene av blødningen, eller du føler deg trøtt, verkende eller gretten. Puppene dine kan i tillegg kjennes supertunge og/eller ømme.

Mens dagene passerer vil østrogennivået øke, og dette kan få deg til å føle deg mer våken og fokusert – gjempefint hvis du trenger å få unnagjort viktige ting.

Husk å ta tingene som de kommer denne uken – når du er trøtt, hviler du. Når du er sulten, spiser du. Og når du har behov for å snakke, så snakker du. Det kan høres enkelt ut, men det er slike ting vi ofte glemmer. Det er viktig å huske at kroppen vår har en innvirkning på hodet og vice versa.


GIF av to jenter som hopper i sengen og har det gøy – Libresse

Uke 2 (dag 8–14)

Føler du deg full av energi? Takk de økende østrogen- og progesteronnivåene. Nå som blødningen er over (mensen kan vare alt fra 3 til 8 dager)[1]) og østrogen- og testosteronnivåene fortsetter å øke, har du antakelig masse energi.

Libidoen din (seksualdriften din) kan ha økt. Dette kan bety at den som sitter foran deg i klasserommet – den du ikke la merke til før – plutselig virker temmelig spennende.

Hvis du har sagt til deg selv at det er noe du ikke kan gjøre, er det nå at du kanskje føler at du faktisk kan det. Men ta det med ro – økningen i hormonnivåer kan forsterke angst, så omgi deg med personer du stoler på, hold deg unna koffein (ikke mer energidrikke, snufs) og prøv rolig trening (svømming, yoga osv.) for å holde det i sjakk.

3000x1200_Article 2_image 3_Week 3 (days 15-21).png

Uke 3 (dag 15–21)

I det østrogennivåene faller, føler du kanskje at du mister piffen, i tillegg til at økningen av progesteron kan ta knekken på energien din, og gi deg den perfekte unnskyldningen til å gjemme deg under dynen.

Mot slutten av uken øker hormonnivåene og jevner seg ut, noe som ofte gir en følelse av ro og velvære. I et nøtteskall er dumphusken i balanse igjen.

Eggløsning er denne ukens store happening, og detbetyr at nå er sjansene større for å bli gravid hvis du har ubeskyttet sex. 


Uke 4 (dag 22–28)

Noen kaller dette PMS-uken (premenstruelt syndrom), fordi østrogen, testosteron og progesteron faller kraftig, og ofte resulterer i dårligere humør enn vanlig.

På grunn av hormonskiftet kan humøret ditt være uberegnelig. Ikke bli overrasket hvis du plutselig blir irritert av noe, som måten en venn spiser på (selv om det ikke har brydd deg tidligere) eller hvis du hyler fordi du mistet bussen med et millisekund.

Den plutselige nedgangen i østrogen kan forstyrre søvnen også (jepp, dette hormonet inneholder søvnregulerende serotonin). Men prøv å ikke bekymre deg.Du er bare et menneske, og som alle andre har du opp- og nedturer og alt midt imellom. Noen ganger kan det være bra å stenge verden ute, så ta et bad, send en melding til en god venn eller bare se masse på TV. Det burde tippe dumpehuskehumøret ditt tilbake i balanse. 

And if something doesn’t feel right?

0
  • Prøv å snakke med noen, enten ansikt til ansikt eller over telefonen. Vi vet hvor vanskelig det kan være å åpne seg, men fordelene med å snakke om problemene med noen du stoler på er at du kan få god støtte og hjelp. Vi gir deg noen rett på sak snakketips her.
  • Som regel vil du få en bekreftelse på at alt du opplever er normalt – fra uregelmessig mens (stress kan ha en merkelig effekt på syklusen vår) til å være nedfor.
  • Hvis du virkelig føler at det du opplever ikke er «normalt» (hvis det dårlige humøret fortsetter i ukevis, eller du ofte føler at du ikke har kontroll, eller hvis menssmertene er seriøst intense) bør du fortelle noen om det. En venn, et familiemedlem, en lærer eller en hjelpelinje er gode alternativer. Husk at det alltid finnes noen som kan hjelpe deg, og du trenger aldri å være alene med slike bekymringer.

[Kilder]

[1]http://www.arhp.org/Publications-and-Resources/Studies-and-Surveys/Menstruation-and-Menstrual-Suppression-Survey/fact-sheet

[2]https://www.nhs.uk/conditions/periods/

Fortsett læring

Utforsk mer