Kvinne som holder seg på magen

Det er nokså vanlig å føle seg litt uvel i den premenstruelle perioden. Men PMS trenger ikke å holde deg tilbake.

Det er godt å vite hva det er og hvordan du kan håndtere det, slik at du vet hvordan hormonendringene kan påvirke hverdagen din.

Så hva er egentlig PMS? Vel, premenstruelt syndrom - også kjent som premenstruell spenning (PMT) - skyldes hormonelle endringer som finner sted i løpet av menssyklusen. PMS dekker mange forskjellige symptomer og følelser som du kan ha. De kan være milde, eller temmelig sterke i enkelte tilfeller. Disse kan innebære ømme bryst, oppblåsthet og tretthet. Noen får også hodepine, urolig mage og problemer med å sove. Kanskje blir følelsene dine også påvirket, så du kan føle deg litt humørsyk, trist, sur eller til og med ha lyst til å gråte.

Visste du at?

50%
av kvinner som søker legehjelp for PMS [1]
7
hvor mange dager PMS kan vare etter at mensen begynner
80%
av kvinner som opplever premenstruelle symptomer [2]

Høres ille ut, ikke sant? Men ta det med ro. Det kan hjelpe å skrive en dagbok om hvordan du føler deg i dagene før du får mensen. Det å kjenne igjen de tilbakevendende symptomene hver gang betyr at du er forberedt og får støtte. Regelmessig mosjon og å spise sunn mat hjelper mye, spesielt hvis du spiser fullkornsprodukter som grovbrød og havregrøt. Noen eksperter anbefaler å spise mindre salt og koffein, og du kan bruke reseptfrie medisiner for verk og smerter. Og hvis du synes at symptomene er for ille, kan du alltids snakke med en lege.

PMS-myter

Kalender
Myte 1: Alle plages med PMS hver måned

Dette er ikke sant. Noen får det bare en gang i blant. Noen får det bare veldig mildt. Noen får det ikke i det hele tatt.

Kondom
Myte 2: Du kan ikke bli gravid mens du er premenstruell

Du kan absolutt bli gravid når du er premenstruell. Ikke bland PMS med din faktiske menstruasjon.

Nattlysolje
Myte 3: Det er ingenting du kan gjøre med det

Heldigvis er det ting du kan gjøre! Fra å ta kostilskudd som nattlysolje for milde symptomer, til å oppsøke lege når de er verre - det er ingen grunn til å plages.

Sjokolade
Myte 4: Sjokolade kan hjelpe

Kanskje føler du en ekstra lyst etter sjokolade når du er premenstruell, men det vil faktisk gi større svingninger i blodsukkernivået ditt, som igjen betyr større humørsvingninger. 

[Referanser]

[1 & 2] Informasjon tatt fra en amerikansk studie utført av forskere fra University of California. Studietittel: The Association of Inflammation with Premenstrual Symptoms.

Fortsett læring

Utforsk mer

Del Tweet