#BLOODNORMAL

Mensen er en naturlig del av livet, så hvorfor vises det så sjelden på film og TV? Når noe så normalt blir skjult, kan det forsterke skammen og flauheten mange kvinner føler når det gjelder mensen. La oss være åpne om det.

Med #bloodnormal-kampanjen vår skal vi prøve å bryte tabuene rundt mensen. Vi har utført en nettundersøkelse blant 10 017 menn og kvinner, og funnet at 74 %* av dem ønsker å se mer realistisk representasjon av mensen i reklamer. Vi viser realistiske situasjoner – vi viser blod – vi viser verden at den eneste måten å bli kvitt et stigma på, er å få det usynlige fram i lyset.

Ved å få blod fram i lyset, vise det på skjermen og sette i gang samtalen om det, gjør vi livet lettere for kvinner i fremtiden. Når alt kommer til alt – bør ikke det å snakke om mensen være like naturlig som å ha mensen?

Kilder: *SCA bestilte en Internett-undersøkelse med 10 017 menn og kvinner mellom 13 og 50 år, bosatt i Storbritannia, Frankrike, Nederland, Sverige, Russland, Mexico, Argentina, Sør-Afrika, Kina og Malaysia. Intervjuene til undersøkelsen fant sted mellom 18. april og 9. mai 2017. Feilmarginen for denne studien er +/- 0,98 %. Undersøkelsen ble administrert av Bilendi, som er et internasjonalt firma som driver med forskning og spørreundersøkelser.

Inspirerende samarbeid

Vi samarbeider også med en gruppe talentfulle personer fra hele verden, for å prøve å gjøre mensen mer synlig i media. Vi har blant annet med oss den anerkjente franske skuespilleren Victoire Dauxerre og den svært unge standupkomikeren Saffron Herndon, og sammen med resten av vår kreative klan vil de oppmuntre alle kvinner til å leve uten skam.